All Categories
Featured
Table of Contents
Maar het is niet het enige licht erotische meubel van Paulin, die van opleiding beeldhouwer was en heel wat vrouwelijke vormen 'kneedde' tot meubilair. Zonder het organische design van de Fransman Pierre Paulin (1927 - 2009) was de vormentaal van Zaha Hadid trouwens nooit zo wervelend geweest. Paulin leerde hele generaties architecten en designers golvende vormen waarderen en deed ons in Europa zelfs even Eames vergeten.
Uiteindelijk heeft hij heel wat fraais geproduceerd voor Artifort en Thonet. Nu krijgt hij voor het eerst een grote hommage expo in het Parijse Centre Pompidou. Hij had trouwens alles te danken aan Claude Pompidou, de presidentsvrouw die ook smalend 'Madame de Pompidour' werd genoemd, omdat ze hem -in 1971- een eerste grote opdracht gaf: de inrichting van het presidentiële appartement in het Elysée.
Zonder het organische design van de Fransman Pierre Paulin (1927 - 2009) was de vormentaal van Zaha Hadid trouwens nooit zo wervelend geweest. Paulin leerde hele generaties architecten en designers golvende vormen waarderen en deed ons in Europa zelfs even Eames vergeten. Hij trok trouwens ooit met zijn ontwerpen naar de States, maar vond er geen producent.
Nu krijgt hij voor het eerst een grote hommage expo in het Parijse Centre Pompidou. Hij had trouwens alles te danken aan Claude Pompidou, de presidentsvrouw die ook smalend 'Madame de Pompidour' werd genoemd, omdat ze hem -in 1971- een eerste grote opdracht gaf: de inrichting van het presidentiële appartement in het Elysée.
De ouderwetse trekbel rinkelt, maar niemand doet open. Ad Verbrugge is niet thuis. Het was al lastig om contact te krijgen. Mailtjes aan hem verdwenen in de mist. "Ik heb het erg druk en ik wilde me concentreren op het schrijven," zegt hij later. "Dan kan ik niet ook nog de hele tijd mijn mail bijhouden." Dat is natuurlijk zo, helemaal voor een filosoof die het niet zo heeft op die hele virtualisering.
"De virtuele ruimte bevrijdt ons van de beperkingen en inspanningen die onze 'lijfelijkheid' met zich meebrengt. Moeiteloos kunnen we ons mee laten voeren door een stroom van indrukken en beelden, die ons ongemerkt in de greep krijgen. Dat kan ook een manier worden om ons te verdoven en het kan ons losweken van de lijfwereld." Verbrugge is dan wel twintig minuten te laat voor het interview - zijn fiets was gejat en hij moest naar de winkel voor ontbijt - maar de rest van de ochtend kijkt hij niet meer op de klok. striptease Hasselt.
"Die worden vluchtiger. Maar dit is niet nieuw, het past in een trend waarbij onze economie meer en meer is gaan draaien om beleving. In de consumptiemaatschappij is het opdoen van zoveel mogelijk prikkels en sensaties een doel op zichzelf geworden. Dat leidt tot een vluchtige relatie met de dingen en mensen om ons heen.
Ze maakt verhoudingen op afstand mogelijk. Ze bevrijdt ons van de beperkingen van ons lichaam en van plaats. De tv en internet kunnen je meevoeren naar een andere wereld (38 weken zwanger strippen). Die kunnen we niet aanraken, maar we zijn er zintuiglijk wel heel sterk op betrokken. Het weekt ons los van de lijfwereld." "Dat is wel het risico.
Virtuele contacten gaan vaak meer om mijn beleving en wat het mij oplevert, dan om het welzijn van de ander en om het vormen van een gemeenschap. Maar dat leidt wel tot verwarring in onze verhoudingen. Mensen willen vrij zijn, maar ze willen ook aandacht en liefde. Cultuurkritische filosofen en intellectuelen uit de jaren zestig hebben die verwarring versterkt.
Maar het gevolg is dat we minder gedeelde omgangsvormen hebben. Dat is een onthechting die relaties, tussen man en vrouw bijvoorbeeld, heeft verstoord en mensen heeft verwond. Veel gezinnen eten niet eens meer samen. De virtualisering maakt dit onthechten en dit op jezelf terugtrekken nog veel makkelijker. We zitten zwijgend naast elkaar, terwijl we ons via onze mobiel in een andere ruimte bevinden." Als we een gesprek of een vriendschap 'niet leuk' vinden, klikken we het weg, terwijl we hier, aan deze tafel, dan veel meer met elkaar opgescheept zitten.
Door die ontlijving verlangen we juist naar vollere ervaringen waarin het lichaam centraal staat. Porno maakt het makkelijk om op afstand opgewonden te worden. Maar dat kan niet zonder het lichaam, dat wezenlijk is voor onze genotservaring en identiteit. Aristoteles wist al dat genot wordt bepaald door de aanwezigheid van wat je liefhebt.
Ik zag pas in de trein twee jongens die op hun mobiel porno zaten te kijken. Porno moet steeds meer, groter en heftiger. Je ziet een enorme verveling ontstaan, ook op seksueel gebied. Interessant in dit verband is de erotische bestseller 'Vijftig tinten grijs'. Volgens mij is de populariteit van dat boek ook een teken dat mensen verlangen naar exclusieve binding (striptease Leuven)." "Literair is het niveau laag, daar gaat het me niet om.
Zo veel seks zit er helemaal niet in. Het gaat in dat boek vooral om de erotische spanning. En wat opvalt: die heeft een sterk rituele component met archetypische motieven. De geliefden hechten aan ontmaagding als rite de passage. Ze willen onderwerping aan elkaar, en dat loopt nog uit op een huwelijk ook, met een kind.
Ik heb het gevoel dat dit hoort bij een bredere trend waarin we weer binding en lichamelijkheid zoeken om identiteit en gemeenschap vorm te geven." "Dat zal best, maar ik constateer dat zelfs in zo'n populair boek het erotische zit in de vorm, in de toewijding, de binding, en dat mensen die daardoor worden meegenomen vanzelf ontdekken dat het hen naar iets hogers wijst.
De erotische liefde, de eros, bevat in zichzelf een verlangen naar transformatie, daar gaat dit boek óók over. Als je verliefd bent geworden, zie je alles anders en wil je alles anders. Maar liefde kun je uiteindelijk niet consumeren, als externe prikkel (38 weken zwanger strippen). Zij vraagt om een offer. Je vindt het geluk niet door zelfstandig te blijven, maar door jezelf te geven." Als je verliefd bent geworden, zie je alles anders en wil je alles anders.
"Ik zeg ook niet dat ik iets nieuws vertel. Dat wil ik nu juist niet. Om met Aristoteles te spreken: het gaat me erom het 'bekende' te doorgronden. In de postmoderne westerse filosofie moesten we relaties, alle cultuur en alle orde zien als vorm van onderdrukking - onder invloed van Freud, die stelde dat cultuur de onderdrukking betekent van onze erotische drift.
Ik zeg het omgekeerde: juist de eros is een kracht die verbindingen en vormen zoekt. De eros is juist de bron van gemeenschap en van cultuur - 38 weken zwanger strippen." "Daar heb je discipline voor nodig, en gedeelde vormen. Anders verval je in eindeloos gekissebis over wie de afwas doet. In 'Vijftig tinten' zijn die vormen heel gepolariseerd.
Latest Posts
Romy Monteiro Bikini
Bikini Eilanden
Bikini Models